ismael 09-01-05 12:19

--------------------------------------------------------------------------------

ikke vinden dat euh sdak he is doen veeel te veeeel tigenwoerdig

ikke wilen vrouwtje, ik vrouw given kiep(beldiën) sckaape en baytad .

hoeveel jij willen gieven aan frouw drab sdak gieven??

jij nu commonntaar gieven A.B.C.

farida 09-01-05 12:25

--------------------------------------------------------------------------------

Ik vind dat het niet belangrijk is hoeveel er bruidschat wordt gegeven maar het gebaar dat telt ik ben al tevreden met een kip ismael

aïcha 09-01-05 12:28

ik willen troowen ik zijt 17 jaar goei kwality.

veel kindjes willen . jij willen kindejs

ik willen sdak gratuit dodoen voor gij .alleeen jij doen voor doen papiieeer oropa. daarna mijen ' ami en chaltie en walida en walid en broer.jij hebt zus foor mijen broeer???

mijn broer kan goei plasic ferkopen in marche.

ikke hope op u response

chokrane

Hamouz 10-01-05 23:37

Jah Bruidschat hmm dat is eigenlijk geen goei idee want laatste tijden amai die maken der misbruik van, het wordt boven de 2000€ dan wil je niet meer trouwen, dan wil je vrouwen kopen. das een beetje teveeel dus meisjes verminder jullie prijs is aub.

Bosnian Ganxta 10-01-05 23:53

bruidschat hmmmm w8 ff e opzoeken in woordenboek wat het eigenlijk betekend .

aah ja

bwo volgens mij bruidschap moet je doen als je egt van je man/vrouw houdt en je wilt je toekomst met hem/haar opbouwen. Dan doe je da é

dat zijn ook heel mooie tijden en herinneringen zo iets doe je maar 1 keer in je leven

maarja iedereen heeft zijn mening erover

maar volgens mij doen de vrouwen da lieven dan de mannen

dan kunnen ze zich schoonmaken, een mooie kleed enz je kent da wel

hehe

dus iedereen doet wat em wilt

P' z

Mohammed 10-01-05 23:58

zoals farida al zei ".. niet belangrijk is hoeveel er bruidschat wordt gegeven maar het gebaar dat telt .." daar ben ik volkomen mee akkoord, je trouwt nu eenmaal omdat je van elkaar houd en je bij elkaar wilt zijn, anders zou je toch niet gaan trouwen en als de bruidschat jou daarentegen tegenhoud om te kunnen trouwen zou het wel dom zijn .. want zo zouden veel mensen hun trouw passie hieraan verliezen omwille van die reden, dus stel ik voor geef zoveel hetgeen dat je kunt geven, hetzelfde is als bij zakat, of eender wat.. als de vrouw echt van je houd zal ze akkoord zijn met alles wat je haar geeft, anders zul je wel ondervinden dat ze alleen uit is op je geld en niet om met jou samen te leven.. etc...

beslama ...

Taalib al 3ilm

Het is van de soennah dat de vrouw de bruidschat kiest maar ze moet realistisch zijn,op een dag kwam er een man naar de profeet saw.en zei yaa Rasoelallaah ik heb een vrouw gezien en ik zouw graag willen trouwen met haar maar aangezien de bruidschat een verplichting is heb ik niets om te geven ik ben véél te arm waarop de profeet saw zei heb je geen ijzere ring ofzoo hij zei neee;en jouw izhaar(kledingstuk) die heb ik wel maar dan heb ik niets om men 3awrah(lichaamsdelen)te bedekken;hij de profeet saw.vroeg hem wat ken je van al qor' aan,waarop de man zei, een beetje van dit en dat en...waarop de profeet saw zei dit volstaat als bruidschat,

Samira 11-01-05 20:30

Euhm jah myn mening over een bruidschat, ik heb altyd voor de grap gezegd da ik een grote bruidschat wou :-) Tenslotte hoort het by de traditie en het geloof, maar hoeveel de bruidschat nu moet bedragen laat ik aan ons vader over :-) Nee nee euhm bruidschat is nu ni direct waar ik aan denk als ik aan trouwen denk. Trouwen is uit liefde, uit respect voor je partner. Natuurlyk moet je nu ni meteen met grote bedragen afkomen, tenslotte schenk je je partner een deel van je leven en deel je zo veel dingen in het leven. ik vind de bruidschat niet de essentie maar aangezien we onze cultuur niet verloren mogen laten gaan...:-)

mery

Bruidschat hoort er nu eenmaal bij,maar voor mij maakt het niet uit hoeveel een man geeft. Sommige kunnen meer geven dan andere, maar voor mij hoeft het zelfs niet.

@ssia...

Wasalamoealeijkoem ,

Van zover ik weet en hoor is een bruidschap wel natuurlijk verplicht, maar het maakt eigenlijk echt niet uit hoeveel, zoals iemand al heeft gezegd, als een jongen echt een hele leven met je wil delen, zou hij er natuurlijk alles voor doen, en ook hetgeen betalen dat gevraagd wordt. Maar dan moet je ff aan je eigen kant denken, jij zou dan eigenlijk ook hetgeen moeten accepteren dat gegeven wordt, want hij zal je voor de rest van je leven gelukkig maken, zorgen dat je niks te kort komt en jullie zullen van elkaar blijven houden , en dat is het belangrijkste en niet het GELD, dat maakt eigenlijk allemaal niet uit in echte liefde, geld maakt uit bij materialisten noemen ze dat en dat zijn laag gevallen, daar kunnen wij nu toch niet van spreken. Dus mensen sdak is verplicht, maar het maakt echt NIET uit hoeveel hoor, dat is mijbn mening toch daarover, over die van jullie kan ik niet oordelen.

Trouwens het bruidschat dat je geeft aan je toekomstige vrouw is haar bezit, maar vergeet dan niet dat zij dan jouw bezit is, dus het maakt ECHT niet uit hoeveel !!!!

Assia

Wasaleimoealeijkoem

Hajar

Asslm wr wb,

Bruidschat dus... Nou ja ik persoonlijk vind niet dat dat het belangrijkste is bij een huwelijk maar omdat het soenna is mag het er wel bij...

Maar het kan op zoveel manieren. Het hoeft geen cash geld te zijn, ik ben geen koe ofzo...

Ik wil dat het bruidschat een cadeau is van m' n man die hij me geeft uit zijn hart...Kan vanalles zijn dus...

Maar jah hier kun je honderden meningen en ideeën over hebben...

Wslm wr wb,

hanan 12-01-05 18:50

euuuuuh een half miljoen oude belgische franken

Je moet minstens genoeg hebben om u een scheiding te kunnen veroorloven (moest het tegenvallen je weet maar nooit !!!!)

liefs hanan

Amina 07-02-05 00:14

Hanan groot gelijk heb je!!! Want in deze tijd weetje nooit me wa voor een persoon da je trouwt pas als je er mee getrouwd bent dan veranderen ze compleet en al die lieve woorden en vele beloften zijn dan allemaal verdwenen!!!!! Is dit de persoon op wie ik verliefd werd???????? Ja ja tegenwoordig weet je dat echt niet meer hoor!!!! Dus vraag maar goed veel want je zal het nodig hebben als je gaat scheiden!!!(er is natuurlijk nog een miniem aantal die wel zijn getrouwd met een goede oprechte jongen maar spijtig heel miniem)

moustapha

Ik zou zeggen een huwelijk begin je met de intentie een leven lang met elkaar te delen en niet met de inzet van ooit te scheiden.

Met alle respect voor diegenen die dit denkpatroon hanteren.

abdelhak 08-02-05 15:33

Als de vrouw van je houdt maakt het niet uit hoeveel je als bruidschat geeft! Dan telt alleen de liefde niet het geld.

prof. dr. Zwans 22-02-05 18:14

Voor de onaandachtige lezers: veel van de berichtjes in deze rubriek zijn gewoon zwans. Allochtone jongeren mogen toch ook eens lachen zeker?!

Neemt niet weg dat je de serieuze berichtjes met de nodige ernst moet lezen.

Bart 23-02-05 13:47

Persoonlijk kan ik mij niet vinden in de symboliek van een bruitschat !

Ik versta niet hoe men aan een levensbepalende verbintenis, een materialistische waarde wil koppelen !!!!

Bij mij gaat het niet over de grote van de bruitschat waar ik mij vragen bij stel, maar wel over het (verkeerd) symbool dat men stelt !

Hoe kan men de verhouding van menselijke emotie' s en materialistische compensatie' s verenigen ????

Persoonlijk vind ik dus dat wanneer men een bruitschat geeft, men zich verlaagt tot het visuele aantastbare (materialistische); terwijl een levens - verbinding tussen twee personen verder moet gaan dan het tastbare

(het visuele)!!!!!!!

Vriendelijke groeten,

Bart

brahim kai 23-02-05 23:24

bart,

ik begrijp wel dat je vragen stelt bij de bruidschat.Maar je moet begrijpen dat dit een traditie is, waarbij vooral de vrouw profijt heeft.Immers is de bruidschat niet enkel om een vrouw te "kopen" maar dient ook als "borg" als het huwelijk misloopt.In vele landen kan de vrouw niet meer terecht bij haar ouders en kan dit haar wat financiele zelfstandigheid geven.Zodra het huwelijk wat stabiel is, hoeft die "borg" niet meer en verkopen de meeste vrouwen hun bruidschat(meestal gouden arbandjes en riem) om iets te kopen voor het huishouden.Je moet natuurlijk ook niet vergeten dat uithuwelijken nog steeds bestaat en dat de vrouwen enkel kunnen rekenen op hun bruidschat.

Mariam 23-02-05 23:34

ja ik wil even op jou reactie commentaar geven brahim kai, wel het bruidschat geven is gewoon een plicht en niet een traditie hierbij verwijs ik naar de vers :

Allah de verheven zegt in de Qor’aan:

“En geef de vrouwen (die jullie trouwen)hun bruidsschat met een goed hart, maar als zij voor hun eigen genoegen, jou daar een deel van kwijtschelden, neem het dan en geniet er zonder vrees of kwaad van.” (4:4)

maar wat ook niet vergeten maf worden is dit:

De beste bruidschat is datgene met de minste lasten. “Gezegend is de vrouw wier verloving en bruidsschat gemakkelijk is.” (Achmed & Al Nisa’i)

Dus ja het overdrijven hierin is ook niet echt toepasselijk maar het is zeker niet zo dat men zijn vrouw koopt en als laatst wil ik u hierbij nog een hadit geven:

“Op een keer kwam er een vrouw naar de profeet(Salla Allahoe a3laihie wa salam) en zei: ”Ik heb mijzelf aan je toegewijd (voor het huwelijk).” Ze verbleef een lang tijd daar, tot een man zei: “O Boodschapper van Allah! Als je haar niet wilt, huw haar dan aan mij uit.” De Boodschapper van Allah (Salla Allahoe a3laihie wa salam) zei: “ Wat heb je als bruidschat aan te bieden?” Ik heb niets anders dan een Izah (onderkleed),” antwoordde de man. De Profeet (Salla Allahoe a3laihie wa salam) zei: Als je haar de Izhar geeft, dan heb je er geen om te dragen, zoek iets anders.” Hij zei: “Ik heb niets.” De Profeet (Salla Allahoe a3laihie wa salam) zei: “ probeer iets te vinden, zelfs al is het een ring van ijzer.” Maar de man kwam met niets terug. De profeet (Salla Allahoe a3laihie wa salam) zei: Ken je iets van de Qor’aan uit je hoofd? De man zei: Ja, ik ken die en die en noemde een aantal soerah’s. Toen zei de Profeet (Salla Allahoe a3laihie wa salam) Ik trouw jullie samen voor datgene wat je uit de Qor’aan kent.” (Boecharie & Moeslim)

Groeten Mariam

brahim kai 25-02-05 02:39

beste mariam,

voordat ik reageer , eerst dit;ik heb nooit echt koran bestudeert zoals jij blijkbaar dat wel gedaan hebt, vergeef me dus als ik fouten zeg (en verbeter me aub).

Maar wat ik opmaak van je reactie is dat bruidschat een traditie was voordat het een plicht werd.Aangezien al voor de geboorte van de profeet(vzmh)er sprake was van bruidschat.Maar dit terzijde was de echte discussie of de bruidschat nou goed of slecht was.Ik heb daarop mijn mening geven.Ik moet er ook wel bij zeggen dak de bruidschat niet gaat gebruiken als dat op een of nader manier nadelig is voor de vrouw.Wat niet zo is.

Ik ben van mening dat moslims bij sommige gebruiken vragen mogen stellen, ook al is dat toelaatbaar voor de islam.een goede voorbeeld hiervan is:het slaan van een vrouw als ze je niet ter wille is of als laatste redmiddel om een scheiding te voorkomen.Er bestaan zelfs boeken die beschrijven hoe je een vrouw moet straffen zonder littekens of blauwe plekken te veroorzaken.Zoiets kan niet voor me.

Sommige gebruiken horen niet meer thuis in deze tijd en de islam moet de lef hebben om te evalueren.Aan sommige dingen kunnen we niet raken zoals de 5 zuilen die niet voor niets pilaren genoemd worden.Bruidschat kan nog voor mij zolang het niet misbruikt word want zelfs de meest heilige zaak word haram als het fout toegepast word en dan is het misschien beter om het helemaal niet doen dan het verkeerd te doen (volgens mij toch)

ikrame 25-02-05 11:03

Ik denk dat je gelijk hebt,we moeten ons vragen stellen bij de wijze dat sommige teksten letterlijk genomen worden.Ik stel mij de vraag of dat "het slan van vrouw" misschien niet figuurlijk is bedoelt.dDe islam op zich is niet vrouwonvriendelijk maar de perceptie van sommige mensen wel,hiermee bedoel ik tratities die vermengt worden met geloof en dat mensen dat dan Islam noemen.Wat natuurlijk niet zo is,we moeten van sommige tratities durven aftestappen en sommige dingen durven in vraag te stellen.En duidelijk de grens zetten tussen tratitie en Islam.

Bart 28-02-05 15:06

Hey,

ik wou nog even reageren op de laatst geplaatste reacties.

Wat brahim kai en Ikrame hebben gezegd over het in vraag stellen en het evolueren van de Islam (niet in zijn geheel natuurlijk !!!), vind ik persoonlijk zeer belangrijk en kan ik alleen maar ten volle ondersteunen !

Ik heb mij ook al paar keer de vraag gesteld, hoe de profeten (van welk geloof dan ook) zich in deze tijden zouden opstellen. Ik begrijp dat er een zeer grote gevoeligheid (persoonlijkheid) aan het geloof gebonden is, door de persoon die het beleeft. Maar men mag niet vergeten dat de verkondegingen van het geloof (het woord van God), zich in een totaal andere periode hebben voorgedaan gedaan dan deze waarin wij nu leven ! En dus bij gevolg heeft men ook een volledig andere interpretatie gekregen van de wijze waarop men dit zou moeten beleven, dan de interpretatie die men in deze tijd zou maken !!!

Ik kan mij dan ook voorstellen dat bepaalde "gebruiken" zijn nut hadden. Maar in de de tijd waarin men zich nu bevindt zou men bij een aantal van deze gebruiken toch vragen kennen stellen (zoals bv.: de Bruidschat)!

DIT IS EEN PERSOONLIJKE MENING Hé !!!

Vriendelijke groeten,

Bart

Ps. Ikrame denk eens heel goed na wij dit is aan' t schrijven ! -----> groetejes.

Bart 28-02-05 15:07

Hey,

ik wou nog even reageren op de laatst geplaatste reacties.

Wat brahim kai en Ikrame hebben gezegd over het in vraag stellen en het evolueren van de Islam (niet in zijn geheel natuurlijk !!!), vind ik persoonlijk zeer belangrijk en kan ik alleen maar ten volle ondersteunen !

Ik heb mij ook al paar keer de vraag gesteld, hoe de profeten (van welk geloof dan ook) zich in deze tijden zouden opstellen. Ik begrijp dat er een zeer grote gevoeligheid (persoonlijkheid) aan het geloof gebonden is, door de persoon die het beleeft. Maar men mag niet vergeten dat de verkondegingen van het geloof (het woord van God), zich in een totaal andere periode hebben voorgedaan gedaan dan deze waarin wij nu leven ! En dus bij gevolg heeft men ook een volledig andere interpretatie gekregen van de wijze waarop men dit zou moeten beleven, dan de interpretatie die men in deze tijd zou maken !!!

Ik kan mij dan ook voorstellen dat bepaalde "gebruiken" zijn nut hadden. Maar in de de tijd waarin men zich nu bevindt zou men bij een aantal van deze gebruiken toch vragen kennen stellen (zoals bv.: de Bruidschat)!

DIT IS EEN PERSOONLIJKE MENING Hé !!!

Vriendelijke groeten,

Bart

Ps. Ikrame denk eens heel goed na wie dit is aan' t schrijven ! -----> groetejes.

Yasmine 01-03-05 23:07

JULLIE JONGENS DRQQIEN GEWOON ROND DE POT OMDA JULLIE VEEL TE GIERIG ZIJN ALS JULLIE TROUWEN HOUDEN JULLIE TOCH VAN JE VROUW EN GA JE HET ME HEEEL JE HART GEVEN DUS T' IS EHLEMAAL NIET SLECHT!!!!!!!!! DUS HANG NIET DE GIERIGE EZEL UIT!!!!!!

(pfffff die jongens van tegenwoordig )

Bart 03-03-05 00:17

Hey,

ben er weer even !

Ik wou efkes reageren op dit laatste bericht van Yasmine.

Uit u reactie kan ik maar tot twee mogelijke conclusie' s komen: A) je hebt de inhoud van de berichten verkeerd begrepen, of B) je bent er mee aan' t lachen !

De discusie gaat er niet over of we al dan niet bereidt zijn om een bruidschap te geven, maar ze gaat eerder over de symboliek die daar mee gepaard gaat !!!

Vergeet niet dat wanneer men een levensverbinding aan gaat, men zijn leven met die persoon (waarmee hij deze verbintenis aan gaat) volledig gaat delen ---> om zo een evenwichtige samenhang te bekomen ! Dus het verwijt van gierigheid is onterecht !!!!!!!!!!!!!!!!!

Met vriendelijke groeten,

Bart

*Oem_shoehadah* 06-03-05 00:07

Salaamoen alaikoem

Wat ik heel speciaals vond was een meisje die als bruidschat gewoon Soerat Al Fatihah en Soerat Al Asr, (dacht ik )vroeg om het te reciteren.

Toen ik dit hoordde vond ik het masha Allah!!

Het was zo speciaals, want tegenwoordig is het niet te doen. Je trouwt met een man en niet met het geld.

Min moehiem subhana Allah, de donya is helemaal omgekeerd.

Maar ik weet het echt niet hoeveel ik zou vragen voor later, maar het zou misschien hetzelfde zijn zoals dit zuster.

Wa allahoe a3lam

Beslama